Brániční a silové dýchání

Primárním pilířem zdraví a výkonu je dýchání. Jde o téma, které by vydalo na samostatný trénink, omezím se proto jen na nejnutnější základy.

Všechno začíná u bránice. Pokud bránice funguje, jak má, zlepšuje se stabilizace trupu (kromě dalších nespočetných vitálních funkcí).

Bránice je sval, jenž leží napříč trupem mezi hrudníkem a břichem. V momentě, kdy se bránice napne, zatlačí směrem dolů jako píst injekční stříkačky a to má za následek dvě věci:

V hrudníku vznikne podtlak, plíce se roztáhnou a nasají vzduch
V dutině břišní se zvýší tlak a aktivuje se stabilizační systém (hodně to teď zjednodušuju)
 Jinými slovy, nadechovat se pomocí bránice je klíčem k výkonu, ale taky zdraví a třeba i zvládání stresu. Naučíme vás to ve videu Krokodýlí dýchání.

Co se silového výkonu týče, pokud si představíte váš mozek jako CD přehrávač a končetiny jako reproduktory (v mozku vzniká impuls pro provedení akce, končetinami se tato akce provádí ve formě kliku, výskoku, dřepu, hodu, úderu a tak dále), tak střed těla funguje jako zesilovač.

Jeden z mechanismů, které onen pomyslný signál zesilují, je již zmíněný tlak v dutině břišní. Čím větší tlak, tím větší síla. To je důvod, proč si powerlifteři na zvedání těžkých vah berou opasky a to je taky důvod, proč karatisté nebo tenisté  při úderech hekají - výdech podporuje timeming / načasování úderu a umocňuje zpevnění středu těla = kvalitnější provedení pohybu = tvrdší uder.

Krom toho, že zpevnění středu zvyšuje výkon, pomáhá stabilizovat střed a tím chránit vaši páteř proti zranění.

O silovém dýchání a zpevňování středu mluvíme v našem druhém videu.

Dýchání