PŘERUŠOVANÉ HLADOVĚNÍ

HLAD, MŮJ POMOCNÍK
aneb proč je dobré dát si půst

Všichni ho známe a většinou jej nemáme moc rádi. Dneska se budeme bavit o hladu.

V dnešní době, kdy jsme obklopeni jídlem ze všech stran, je velice, velice jednoduché hlad zahnat. Avšak hlad nemusí být strašákem, ale pomocníkem, který nám může nejen zlepšit zdraví, ale také pomůže zhubnout.

Být chvíli bez jídla je pro tělo naprosto přirozené. Bohužel jsme si ale vytvořili návyky, které nás nutí neustále něco konzumovat. Strava založena na cukrech, 5x, 6x denně tomu vyloženě nahrává. Nebudeme se dneska bavit o tom, kolikrát denně jíst. To je další velké téma, které souvisí zároveň s tím, jakou stravu konzumujeme. Hlavním tématem bude přerušované hladovění.

Hlady jsme všichni několik hodin denně naprosto přirozeně. Od večera, kdy jdeme spát až do rána, kdy se probouzíme. Teorie o nutnosti snídat, je v dnešní době překonaná, ale opět… Záleží na každém jednotlivci zvlášť. Někdo snídat nemusí a pro někoho je snídaně nejdůležitějším jídlem dne.

Přerušované hladovění

Přerušované hladovění je způsob, jak si jídlo načasovat do 24 hodin během dne tak, abychom měli všechny živiny, které tělo potřebuje, ale nejedli celý den a měli tak prostor se od jídla oprostit. Není však o přejedení se a následném hladovění.

Jedná se o styl stravování, který si oblíbili především vyznavači paleo stravy. Díky ní, se také zpopularizoval. Se změnou stravování jde zároveň ruku v ruce. Naprosto přirozený, tak bude především pro ty, kteří v jídelníčku mají méně sacharidů a více tuku. Strava založena na tucích a bílkovinách má vyšší sytící schopnost, tudíž hlad pociťujeme až po delší době.

Záleží už na každém zvlášť, jak často tento způsob stravování provozuje. Jednou týdně, každý den… Variant je několik, avšak aby přerušovaný půst fungoval, měli bychom jej dodržovat alespoň 16 hodin. Našemu tělu trvá zhruba 6-8 hodin, než vyčerpá svoje zásoby glykogenu. Teprve pak, se přepne na spalování tuku. Co je glykogen, se dozvíte ZDE.

Jak to vypadá v praxi?

Dalo by se říci, že jsou dva základní způsoby přerušovaného hladovění.

16 hodin lačníme, 8 hodin jíme

Posledním jídlem je například večeře 20:00, tudíž další jídlo by mohlo být až po 12 hodině dopoledne, případně i později.

20 hodin lačníme, 4 hodiny jíme

I takovýto model přerušovaného hladovění je možný. Energii z potravy přijímáme pouze tyto 4 hodiny, zbytek se postíme. Dokonce byly provedeny studie, které dokazují, že tento model má velmi dobrý dopad pro diabetiky.

Přerušované hladovění také může sloužit jako příprava na jednodenní půst. V ten den pijeme pouze vodu (pokud možno filtrovanou) a bylinné nálevy (u přerušovaného hladovění je povolena i káva) Populární smoothie nebo ovocno-zeleninové šťávy do půstu nepatří. Více v článku zeleninovo-ovocný den ZDE. Jednodenní půst není tak náročný, je však lepší jej zařadit v den, kdy trénink nemáme nebo je trénink lehčí, případně zařadit kardio aktivity, ty zde fungují velice dobře.

Vlivy PŘERUŠOVANÉHO HLADOVĚNÍ na naše tělo

  • dochází ke zvýšení hladiny růstového hormonu
  • má pozitivní vliv na mozkovou činnost
  • dochází k normalizaci hladiny „hormonu hladu“
  • hladovění má pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi, následně na hladinu inzulinu a citlivost na něj
  • má také vliv na přeměnu postavy – hubnutí (jedná se o účinný způsob jak snížit příjem kalorií a zvýšit spalování tuků)
  • pomáhá chránit před nemocemi jako je diabetes, onemocnění srdce či Alzheimerova choroba

Přerušované hladovění je pro člověka přirozené

Dostatek jídla jsme neměli vždy. Lidé se tak postili, protože nebylo co jíst.

Stejně jako zvířata se postíme naprosto přirozeně při nemoci. Na jídlo tak přestáváme mít chuť.

Půst je zároveň součástí mnoha náboženství, ať už se jedná o křesťanství, islám či budhismus.

Jak jíst u přerušovaného hladovění

V tréninkové dny si můžeme dopřát více komplexních sacharidů, ve dny volna je raději nahradit zdravými tuky. Množství bílkovin zůstává stále stejné. Jídla si do této 8 hodinové (případně 4 hodinové) doby můžeme rozdělit do dvou či tří až čtyř porcí. Jak už jsme si ale řekli, strava vychází z principu paleo diety a proto je vhodné jídelníček tomuto směru také trochu přizpůsobit. Strava založena na rafinovaných cukrech, zpracovaných potravinách, uzeninách a slazených nápojích Vám výhody přerušovaného půstu znehodnotí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.